Introduktion

Vad vore vår hobby utan inspiration? Ett bra sätt att hitta inspiration är med hjälp av en fin bok, med massor av bilder och relevant information. En sådan bok är Saab 32 Lansen - The Ultimate portfolio (Nordic Airpower #7), skapad av Jan Jörgensen, Peter Liander och Lars Erik Lundin. Dessa flygentusiaster har tidigare gjort oss bortskämda med böcker om bland annat 37 Viggen och 35 Draken. Efter ha läst de två tidigare böckerna så vet jag att vi kommer bjudas på ett riktigt Lansen-kalas! Därför ger jag er här en recension av boken och dess innehåll.

Om boken

Boken skulle kommit ut i April månad 2016, den blev något försenad, men nu är den äntligen här. Likt de andra böckerna så är kvalitén hög, både vad gäller det fysiska likväl som innehållsmässigt. Boken är i A4-format och innehåller 200 sidor. Ytterhöljet består av hård pärm som känns rejäl, med en matt yta. Det första man möts av är framsidan, med en snygg bild på en rote Lansen högt upp i det blå. På tal om bilder så är författarna också piloter (i alla fall Jan och Peter) och har i många fall personligen varit med och tagit bilderna.

Huvudfokus ligger på bildmaterialet, i snitt sex stycken bilder per sida, med några enstaka helsidebilder. Bilderna har korta informativa textbeskrivningar på engelska. Ett exempel: "During 1963-64 a local display group flying four A 32 A's was active at F6, called the "Sävåsgroup" (after the name of the group leader Ivar Sävås). They used aircraft with special painted tailfins, as seen on this picture of 32194". Texterna är korta men ger bra information om flygplansindivid, årtal, flottilj och andra intressanta detaljer. Man kan se texterna som en bonus till bilderna, men naturligtvis ligger fokus på de underbara fotografierna. Med totalt cirka 500 bilder så blir behovet mer än tillfredställt.

Sedvanligtvis börjar boken med Lansen-prototyperna och utvecklingen av flygplanet till operativ tjänst. Sen fortsätter kapitlen med alla Lansen-varianter som funnits i flygvapnet upp till modern tid. Boken avslutas med en förteckning över alla flottiljer som haft Lansen. Varken mer eller mindre, faktabaserat och rakt på sak. Detta gör också att boken är lättläst, perfekt för de som inte vill veta veta vem som var statsminister i Sverige mellan 1965-66 och hur det politiska läget påverkade utvecklingen. Perfekt för oss flygintresserade, lite mindre bra för den seriösa historikern som ska skriva en 2000-sidig biografi om allt runtomkring.

Är boken för modellbyggare?

Absolut! Men till skillnad från böcker i form av "walk arounds", där varenda mutter, kabel och instrumenpanel gås igenom på djupet, så har denna bok i huvudsak bilder på flygplanen på marken och i luften. Visst finns där några bra närbilder inuti cockpit, vapenlast och några öppna luckor, men inga närbilder på hjulhus, hjulställ, motordelar, eller andra detaljer "under skalet" som kan behövas om man ska superdetaljera sin byggsats. Den typ av bilder kan man ibland hitta på internet. Styrkan här ligger istället i kvalitén på bilderna, både i svartvitt och i färg, med ibland unika vinklar tagna från en rote-kollega.

Boken kostar knappt 500 kronor och är värd varenda krona i mitt tycke. Gillar du Lansen och dess historia, presenterat på ett högkvalitativt sätt, då är det ett givet köp. Det går att hitta boken hos de flesta miltaria-bokhandlare, men kan även beställas på på Nordic Airpowers hemsida. Jag köpte för övrigt min bok på flygmuséet i Ängelholm :)

Bilder

• IMG_8758
  • IMG_8761